Gordon Murray, de ontwerper van de McLaren F1, werkt aan een nieuwe supercar. Hij beschrijft de auto, met de naam T.50, als de spirituele opvolger van de McLaren F1 – “de puurste, lichtste, meest op de bestuurder gerichte supercar ooit gebouwd.” Murray is vooral trots op de nieuwe 3,9-liter V12-motor met natuurlijke aanzuiging die de machine aandrijft. Het zal tussen de twee assen worden geplaatst en levert 650 pk (485 kilowatt) en een koppel van 450 pond-voet (450 Newton-meter). Nog indrukwekkender is dat de motor die is ontwikkeld in samenwerking met Cosworth toert naar 12.100 tpm, waardoor het volgens Murray ‘de hoogst draaiende motor is die ooit in een productieauto is gebruikt’.
De overbrenging van al dit geweld verloopt via een lichtgewicht handgeschakelde zesversnellingsbak, ontworpen met Britse specialisten bij Xtrac. De stopkracht wordt geleverd door een remsysteem dat lichtgewicht monobloc-remklauwen en koolstof-keramische schijven combineert. Van deze specs gaat ons bloed al sneller stromen.
De interieurindeling van de auto zal die van de legendarische McLaren F1 nabootsen met een centrale positie in de richting van een straaljager. De aerodynamica van de T.50 is geïnspireerd op de F1, maar beschikt over een innovatief luchtstroombeheersysteem aan de onderkant, evenals een ventilator van 400 mm aan de achterkant die ook helpt bij de stroming van de onderkant. Een andere krachtige uitspraak van Murray is dat het voertuig ‘de meest geavanceerde aerodynamica van een wegauto zal hebben’.
De machine zal in Engeland worden geproduceerd in een strikt beperkte reeks van slechts 100 auto’s. De eerste leveringen door klanten staan gepland voor begin 2022 en elke auto heeft een prijskaartje van meer dan € 2,3 miljoen.
[btn text=”Terug naar blogoverzicht” link=”/sportwagenblog” tcolor=”#ffffff” thovercolor=”#ffffff”]