Skip to main content

Dames en heren, we hebben een nieuwe Pagani: de Huayra Roadster BC. Hij lijkt op de andere met het dak afgehakt misschien. Maar schijn bedriegt. Hij is echt helemaal nieuw. Nieuwe motor nieuwe body. Nieuwe aero. Nieuwe vering. Nieuwe uitlaat Nieuwe koolstof. Nieuw genoeg?

Laten we beginnen met de motor. Het is een geheel nieuwe 6,0-liter twin-turbo V12 speciaal ontworpen voor Pagani door AMG, wiens motoren alle auto’s van Pagani hebben aangedreven. Het is nu de enige V12 die AMG maakt en is op maat gemaakt voor Pagani om jarenlang twaalf cilinders toekomstbestendig te maken. Het is een monster; er is 791 pk en 774 lb ft voor de op maat gemaakte Pirelli P Zero Trofeo R-achterbanden om mee om te gaan. De motor bevindt zich nog steeds midden op het schip, achter de kop van de bestuurder en voedt een Xtrac automatische handgeschakelde zevenversnellingsbak met elektrohydraulische bediening en koolstofvezelsynchronisatiesystemen.

Over koolstofvezel gesproken, de Huayra Roadster BC gebruikt een volledig nieuwe composiet van koolstof voor nog meer stijfheid en lichter gewicht, waardoor het totale gewicht op 1.250 kg komt. Zie je, Horacio is Mr Carbon Fiber. Hij heeft eigenlijk verschillende productietechnieken uitgevonden die nu worden gebruikt in het Airbus A380-vliegtuig en verschillende gespecialiseerde auto’s over de hele wereld. En waar de Huayra het eerste gebruik van carbotanium (koolstof en titanium samengeweven voor Hulk-achtige kracht) demonstreerde, zijn de chaps bij Pagani in het lab en kregen een nieuw composiet dat een toename van 12 procent biedt voor de BC Roadster in torsiestijfheid en 20 procent in flexiestijfheid. Het heeft ook de materiaalkosten met 450 procent verhoogd. Yowch. Maar later meer over de prijs. Deze verhoogde stijfheid rondom betekent dat u meer stress op de auto op het goede spoor kunt leggen.

Er zijn ook enorme vorderingen gemaakt op het gebied van aerodynamica en koeling. Hoewel het oorspronkelijke uitgangspunt van het ontwerp van de Huayra was om een ​​vliegtuigvleugel na te bootsen – des te beter om de luchtstroom te beheren – belemmert het afbranden van het dak automatisch de downforce.

Er waren twee schijnbaar wederzijds exclusieve doelen voor de topless BC: 500kg downforce op 174mph met behoud van een bodemvrijheid waarmee passagiers kunnen genieten van het rijden op zijn best op de weg. Ze slaagden erin het met nieuwe vormen, canards en eenvoudig meer vleugels te gooien om het in de vloer gedrukt te houden. Er is ook een gloednieuw titanium zes-uitlaatpijpsysteem dat twee van deze pijpen van de katalysatoren onder de auto naar de diffuser leidt om de voordelen van een opgeblazen diffuser te benutten en verdere downforce te genereren. Al deze downforce – plus een nieuwe, suizzy constant variabele elektronische demperopstelling – zorgt voor een zijversnelling van 1,9 G tijdens constant draaien, met pieken van 2,2 G en een longitudinale vertraging van 2,2 G. Houd je goed vast.

 

[btn text=”Terug naar blogoverzicht” link=”/sportwagenblog” tcolor=”#ffffff” thovercolor=”#ffffff”]